Pariisin kevät 2015

Pariisin kevät  2015

Ennen matkaa
Olimme lähdössä viettämään pitkää viikonloppua Pariisiin, mukana Arjan tyttäret Mirva ja Mari.
Vuokrasimme läheltä Riemukaarta huoneiston 3h + k , 75 m2 . Varasimme Finnarin lennot torstaiksi 7.5. sinne ja takaisin maanantaisi 11.5. Vajaa viikko ennen lähtöä lankesi Finnairin ylle lakon uhka ajalle 7. -8. 5. Arvasimme, että se peruuntuisi, mutta olimme tehneet sen verran etukäteen maksettuja ohjelmavarauksia, ettemme voineet ottaa riskiä. Siirsimme menomatkan keskiviikolle 6.5. Porukka joutuisi sietämään Pariisin kevättä yhden päivän pitempään, mutta he tuntuivat kestävän sen hyvin. Jouduimme varaamaan yhdeksi yöksi hotellimajoituksen, sillä huoneistomme vuokra-aikaa ei voinut pidentää. Majoituspaikaksi valikoitui suurten bulevardien tuntumasta hotelli Cite Rougemont. Vaikka Pariisissa on tuhansia hotelleja, sattui niin, että olin edellisessä elämässäni yöpynyt juuri kyseisessä majoitusliikkeessä. Olen sattumaan syytön, koska kyseistä hotellia ehdotti Arja. Mukaan pakattiin Uudesta Seelannista ostettu taikaviitta, joka sitten takasikin meille kauniin sään viidelle Pariisin päivälle.

Ke 6.5. Menomatka
Kolmen tunnin lentomatka Helsingistä Pariisiin sujui ilman kommelluksia. Aioimme liikkua Pariisissa pääasiasiassa metrolla ja lähijunilla. Aloitimme junailun heti ja siirryimme lähijunalla Charles De Gaullen lentokentältä keskustaan Gare Du Nord’in rautatieasemalle . Matkalippuautomaatti ei ollut ollenkaan samanlainen, johon olin vakoillut käyttöohjeet netistä, mutta pärjäsimme jotenkin. Saimme ensi tuntumaa kaupunkiin, kun kävelimme runsaan kilometrin asemalta hotellille. Majoittumisen jälkeen kävelimme bulevardeja pitkin Pariisin kuuluisimpaan tavarataloon Galeries Lafayette’en. Naisväen shoppailu siellä tuottikin tulosta.

To 7.5. Kiertoajelu
Aamiaisen jälkeen kävelimme Oopperatalolle, jonka tuntumasta aloitimme kahden tunnin mittaisen kiertoajelun . Saimme ensi katsauksen Pariisin kuuluisimpiin nähtävyyksiin kaksikerroksisen bussin avoimelta ylätasolta. Sitten shoppailu jatkui Oopperan lähikatujen merkkiliikkeissä.
Iltapäivällä palasimme hakemaan matkalaukut hotellilta ja siirryimme taksilla vuokraamaamme huoneistoon Riemukaaren lähelle. Vaikka taksi pystyi käyttämään joukkoliikennekaistoja, muutaman kilometrin matkaan kului ruuhkassa aikaa ja tulimme entistä vakuuttuneemmiksi, että metro on jatkossa liikennevälineemme. Vuokraajan edustaja oli meitä vastaanottamassa ja esitteli meille kaikin puolin hyvin varustetun kämppämme.

Pe 8.5. Eiffel-torni
Olimme jo Suomessa ostaneet liput Eiffel-torniin välttääksemme jonotusta, mutta kyllä hisseihin silti joutui jonottamaan. Kävimme 324-metrisen tornin ylimmällä tasolla, ja olihan sieltä hyvät näköalat. Arja ja Mari kävelivät kakkostasolta alas maahan portaita pitkin, ja saivat pohkeensa kipeäksi.
Illaksi olimme ostaneet liput Parc de Princes –stadionille, jossa pelattiin Ranskan ylimmän sarjatason potkupallo-ottelu PSG – Guincamp . Lähes 50 000 katsojaa vetävällä stadionilla oli tunnelmaa. Kansa lauloi hattutempun tehneen Edinson Cavanin nimeä. Se ameeban näköinen ruotsalainen, Zlatan Ibrahimovic, teki kaksi maalia ja antoi hyviä syöttöjä. Ottelu päättyi sarjaa johtavan kotijoukkueen hyväksi 6 – 0 .
Opimme koko ajan paremmin liikkumaan metrolla. Metron ovet toimivat parhaiden ranskalaisten giljotiiniperinteiden arvoisesti. Näimme kaksikin turistipariskuntaa, jotka liian myöhään yrittivät nousta vaunuun tai siitä pois. Heitä ei kuolema ehtinyt erottaa, vaan sen tekivät metron ovet: toinen jäi laiturille , kun toisen vei juna.

La 9.5. Versailles
Versaillesin palatsi ja puutarha 21 km Pariisin ulkopuolella on kokopäiväretken arvoinen nähtävyys. Matkustimme sinnekin lähijunalla . Olimme ostaneet jo Suomessa liput valmiiksi ja luulimme kävelevämme sisään noin vain, mutta järkytykseksemme pihalla odotti kiemurteleva puolen kilometrin jono. Se liikkui aika hyvin ja selvisimme siitä tunnissa. Palatsin koko on valtava, seinillä on jättiläismäisiä tauluja ja katotkin täynnä hienoja maalauksia. Huoneista kuuluisin on peilisali. Puutarhassa on muotoon leikattujen puiden ja muiden kasvien lisäksi antiikin jumalia ja muita taruhahmoja esittäviä veistoksia ja suihkulähteitä, ja se on huomattavan laaja.
Palatessamme kotimatkaa varten Versaillesin rautatieasemalle henkilökunta ei päästänyt meitä eikä muitakaan junalaiturille. He eivät osanneet sanaakaan englantia, emmekä me niin paljoa ranskaa, että olisimme ymmärtäneet selityksestä mitään, mutta ilmeistä oli, että junat eivät kulkeneet.
Viittomakielellä meille näytettiin, että menkää pois asemalta tuohon suuntaan ja kääntykää sitten vasemmalle. Emme lainkaan tienneet, miten pitkälle meidän pitäisi kulkea ja mikä meitä siellä odotti. Kenties siellä 30 metrin päässä odottaisivat Pariisiin meneviä junia korvaavat bussit.
Ei ollut busseja , mutta huomasimme 50 metrin päässä edellämme kulkevan punatakkisen miehen, joka myös oli ollut juna-asemalla ja kenties ymmärtänyt selitykset.
Päätimme seurata häntä, ja reilun kilometrin kävelyn jälkeen tulimmekin toisen rautatielinjan varrella olevalle asemalle, josta pääsimme junalla Pariisiin.

Su 10.5. Louvre
Eilisestä viisastuneina saavuimme Louvreen aamulla klo 9 heti sen auetessa välttääksemme jonot.
Louvre on maailman suosituin museo; kävijöitä vuodessa 8,8 miljoonaa.
Asian voisi ilmaista näinkin: Jos tutustuu päivässä sataan Louvren esineeseen , on kymmenen vuoden kuluttua nähnyt ne melkein kaikki. Tauluja ja muita taide-esineitä on 35 000 . Kuuluisin yksittäinen taideteos on Mona Lisa . Muutaman tunnin kiertelyn jälkeen on taatusti saanut kuvataiteesta perusteellisen yliannostuksen .
Louvresta jatkoimme aurinkoisessa säässä kävellen Seine-joessa olevalle Ile de la Citen saarelle katsomaan Notre Dame –kirkkoa. Se on iso, vanha ja sangen koristeellinen. Sisäpuolella musta kirkonmies piti messua. Paluumatkalla jäimme pois metrosta Champs Elysees-kadulla tarkoituksena juoda äitienpäiväkahvit. Pitkän ja huolellisen valintamenettelyn jälkeen leivoskahvit juotiin l’Atelier Renault’in katukahvilassa; lasku 70 euroa.

Ma 11.5. Kotiinpaluu
Maanantai-aamuna ahtauduimme matkalaukkuinemme tupaten täynnä olevaan lähijunaan.
Junanvaihto Chatelet-Halles aseman labyrintissä onnistui, kun kysyimme tietä univormupukuiselta alkuasukkaalta. Charles De Gaullen lentoasema on laaja, mutta kävelymatka juna-asemalta terminaaliin 2D on sangen kohtuullinen . Jouduin vielä ruumiintarkastukseen, kun metallinpaljastin hälytti kohdallani. Titaaniruuvejahan minulla on jalassa jos toisessakin.
Muuten kotimatka sujui kommelluksitta.