Pyöräretki Hollannissa 2009
Pyöräretki Hollannissa 2009 Arja ja Tuomo
Su 21.06.
Su 21.06.
Lensimme Arjan kanssa
Amsterdamiin tarkoituksena ajaa viiden päivän pyöräretki
Hollannissa noin 60 km:n päivämatkoin. Olimme harjoitelleet
pyöräilyä muun muassa
viettämällä romantillisen hotelliviikonlopun Riihimäellä. Ajoimme 70 km:n matkan
sinne polkupyörillä ja takaisinkin vielä.
Hollannissa ei tunnetusti ole ylämäkiä , joten ajattelimme,
että tämmöiset vanhatkin
voisivat jaksaa, ja Hollanti on pyörätieverkoltaan maailman
ykkösmaa.
Pakkasimme jääkiekkokassiin pyörän sivulaukut, teltan ,
makuupussit , kypärän ja
muuta pientä, muut tavarat toiseen isoon urheilukassiin,
jota sanomme käsilaukuksi.
Ajoimme Schiphol’in lentokentältä taksilla pieneen hotelli
Vivaldiin, joka sijaitsi ns.
museoalueella lähellä keskustaa. Viettäisimme siellä kaksi
yötä tutustuen
Amsterdamiin ennen varsinaista pyöräilyosuutta.
Olimme lähteneet liikkeelle aamulla, lento kesti vain reilut
kaksi tuntia, joten meillä
oli jo ensimmäisenä päivänä runsaasti aikaa tutustua kaupunkiin.
Aloitimme
tutustumisen Rijksmuseum’ista , jossa Rembrandt ja muiden vanhojen
hollantilaisten taidemaalarien teokset olivat paremmin
esillä kuin missään muualla.
Sitten kiertelimme seutua etsien karttaputiikkia, sillä
tarvitsimme paljon hyviä karttoja
niistä seuduista ja kaupungeista , joihin aioimme pyöräillä.
Lopulta löysimmekin
parin alkuasukkailta saadun vihjeen perusteella sopivan kaupan.
Illemmalla tutustuimme kuuluisaan punaisten lyhtyjen
alueeseen, näimme seksityöläisiä
näyteikkunoissa bikineissään, ja kävimme mm.
Erotiikkamuseossa .
Ma 22.06.
Aamiaisen jälkeen
menimme Orange Bike –pyörävuokraamoon ja vuokrasimme kaksi
retkipyörää. Niitä oli internetissä mainostettu uuden
veroisiksi ja 3-vaihteisiksi, mutta
käytännössä ne osoittautuivat eristysnauhalla koossa
pysyviksi vanhoiksi rotiskoiksi,
joissa oli 21 vaihdetta. Kuka tarvitsee 21 vaihdetta
tasaisella maalla ?
Otimme ne kaikesta huolimatta 6 päiväksi , mikä maksoi 51
euroa / pyörä.
Vaikka Hollanti on tavallaan pyöräilijöiden paratiisi, on
paikallisessa liikennekulttuurissa
ulkomaiselle pyöräilijälle ihmettelemistä .
Pyöräteitä on runsaasti, ja pyöräilijöille on eri
liikennevalot kuin jalankulkijoille ja
autoilijoille. Toisaalta pyöräilijät eivät valoja eivätkä
muitakaan sääntöjä juuri noudata,
vaan ovat liikkeellä härskillä ”rehelliset maa
perii”-asenteella. Ensimmäisenä päivänä
jalankulkijoina
opimmekin niitä pelkäämään.
Pyöräteillä oli ruuhkaa , mutta autokaistoilla väljää, koska
melkein kaikki pyöräilivät.
Jupit ajoivat töihin mustassa puvussaan solmio liehuen;
lapsien ja tavaroiden
kuljettamiseksi oli erilaisia virityksiä.
Ajelimme aluksi kaupungin kaakkoispuolelle katsomaan
jalkapalloseura Ajax’in
kotiareenaa, jossa Jari Litmanenkin on parhaina vuosinaan
pelannut.
Poikkesimme myös läheiselle pienemmälle stadionille
seuraamaan Ajax’in
ykkösjoukkueen harjoituksia, joista tiesimme etukäteen
internetin ansiosta.
Harjoituksiin oli vapaa pääsy. Hämmästyimme tunnelmaa ja
tuhansiin nousevaa katsojamäärää, jollaisen saamisesta liigaotteluun HJK
ilahtuisi.
Siellä myytiin fanitavaraa; fanit harjoittelivat
kannustuslauluja ja
jalkapallohuligaanitkin
harjoittelivat omaa osuuttaan sytyttämällä katsomossa
soihtuja ja paukuttelemalla
pommeja.
Illemmalla veimme
puolityhjän jääkiekkokassin säilytykseen rautatieasemalle,
sillä se oli liian iso kuljetettavaksi mukana
polkupyöräretkellä.
Sinne jäi mm. Arjalle varattu pyöräilykypärä, josta hän
kieltäytyi huomattuaan , ettei
Hollannissa kukaan muukaan käytä kypärää kilpapyöräilijöitä
lukuun ottamatta.
Emme osanneet käyttää säilytyslokeroa ilman henkilökunnan
opastusta.
Amsterdamissa pysäköityjä pyöriä on kaikkialla, suuri osa
hylätyn näköisiä romuja,
mutta rautatieasemilla pysäköityjen pyörien määrä on
käsittämätön.
Ti 23.06.
Ensimmäisen varsinaisen pyöräilypäivän tavoitteena
oli Haag, lähes Helsingin kokoinen
maan hallinnon keskus, jossa Kuningatarkin asuu ja
Kansainvälinen oikeus istuu.
Sinne oli moottoritietä noin 60 km, mutta pyöräteitä pitkin
ehkä hieman enemmän.
Emme olleet onnistuneet ostamaan karttaa Amsterdamin
eteläisistä esikaupungeista,
joten päästyämme ulos kaupungin kartalta olimme pulassa.
Suuret kanaalit ja moottoritiet blokkasivat ikävästi
pitkänmatkan pyöräilijöiden
etenemissuuntia, ja paikallistuntemus olisi ollut tarpeen,
sillä viitoitukset Haagiin
hyödyttivät lähinnä moottoritien käyttäjiä.
Yritimme Ouderkerk-nimiseen esikaupunkiin . Kun se ei
onnistunut, pyrimme
Bovenkerk’iin.
Amstelveeniin oli paljon viittoja, mutta sinne emme missään
tapauksessa halunneet.
Pian olimme täysin eksyksissä . Tulimme johonkin
ostoskeskukseen, josta
löysimme pienen kirjakaupan. Ilmoitin myyjälle haluavani
ostaa kyseisen seudun
kartan , ja sen saatuani pyysin myyjää näyttämään , missä
olimme.
Olimme keskellä Amstelveeniä. Puolentoista tunnin matkanteon
jälkeen olimme päässeet
9 kilometrin päähän Amsterdamin keskustasta.
Meillä oli nyt kuitenkin kartta ja tieto, missä olimme,
joten matka saattoi jatkua oikeaan
suuntaan.
Kuten lienee jo
käynyt selville, suurin haaste retkellämme oli suunnistus
tiheästi asutulla seudulla pikkuteiden verkossa , joiden
nimeä kartta ei kertonut.
Välillä syntyi tiukkoja perheneuvotteluja, mihin suuntaan
kannattaisi lähteä.
Päästymme aidolle maaseudulle näimme viehättäviä pikkukyliä,
joiden talot olivat
persoonallisia ja siistejä, ja joiden pihojen hoitoon oli
usein panostettu fanaattisesti
tuloksena hienoja kukkien ja patsaiden tilataideteoksia.
Karttamme kansalliseksi pyörätieksi mainostama reitti
osoittautui perinteiseksi 40 cm:n
levyiseksi kanavanvarsipoluksi, jonka varressa lepäilivät joutsenperhe, musta
porsas
ja paljon lampaita. Välillä se kulki suorastaan ihmisten
pihojen läpi.
Tämä oli kuitenkin sitä, minkä vuoksi olimme tulleet:
Aurinko paistoi, tunsimme
lapsuudesta tutun lannanhajun
ja kukkien tuoksun, näimme vanhan tuulimyllyn ja
kanavassa uivat veneet.
Lähestyessämme jo Haagia poikkesimme keskikokoiseen
Leiden’in kaupunkiin
etsimään päiväkahvipaikkaa.
Lopulta löysimme sellaisen keskustasta pienen kanavan
varresta.
Syötyämme ja juotuamme oli jäljellä vain yksi huoli:
Kahvilaa etsiessämme olimme
taas joutuneet eksyksiin. Niinpä ostin Leidenin kartan
läheisestä kirjakaupasta ,
mutta alkuasukkaillakin kesti kauan löytää olinpaikkamme
kartalta.
Loppumatkan Haagiin pyrimme vaihtelevalla menestyksellä
ajamaan moottoritien
suunnassa.
Leirintäalue oli kaupungin vastakkaisella puolella, joten saimme ajaa
vielä 8 km keskustan ohi. Haagin kartan olimme hankkineet jo
Amsterdamista, joten
suunnistus onnistui jotenkin.
Hollantilaisilla on tapana keksiä vaikeita ja pitkiä
kadunnimiä, jotka
dementian tässä vaiheessa ovat harmillisia: Kun katsot
kartasta , että tarttee ajaa tuohon
suuntaan, kunnes käännytään Weissenbruchtstraat’ille, voit
arvata , unohtuuko kadun
nimi, ennen kuin sen kulmaan ehditään.
Majoittuminen teltassa sinänsä hyvin varustetulla
leirintäalueella maksoi 35 euroa,
mikä tuntui aika kovalta hinnalta.
Siihen nähden oli yllätys , kun halusit asioida siistissä
WC:ssä, ettei
vessapaperia ollut, ei edes paperitelinettä.
Sitten vaan hakemaan teltalta omaa paperia, jota meillä
kokeneina retkeilijöinä
kyllä löytyi. Olisi tuohon hintaan kyllä luullut tarjottavan
firman puolesta toilettipaperia.
Nuorena en ymmärtänyt , mitä virkaa makuualustalla on, mutta
nyt pehmeäkin
nurmikko tuntui aika kovalta, ja kadehdin Arjan
puhallettavaa telttapatjaa.
Ke 24.06.
Aamulla puramme teltan ja palaamme 8 km Haagin keskustaan
katselemaan
monumenttirakennuksia ja nauttimaan aamukahvia.
Tämä on helpompi päivä siirtymätaipaleen suhteen:
Moottoritietä matka Rotterdamiin
on vain 23 km. Pyöräteitä pitkin suunnistaminen on silti
haasteellista eikä onnistu nappiin.
Pujottelemme läpi moottoriteiden risteyksen , jossa
autoteitä risteilee neljässä eri kerroksessa.
Siihen hässäkkään voisi eksyä autollakin ja ajella
löytämättä ulos ennen kuin bensa loppuu.
Sää on edelleen aurinkoinen ja tuulikin myötäinen.
Majoitumme taas telttaan Rotterdamin leirintäalueelle.
Telttailumaksu on edullinen 15 euroa, mutta joudumme
maksamaan ’takuumaksua’ 20 euroa,
kun emme halua antaa passiamme vastaanottoon. Tällaista
systeemiä en ole tähän
mennessä ikinä nähnyt leirintäalueella missään maassa.
Tapaamme siellä nuoren suomalaisen 5-henkisen perheen, joka
on matkalla omalla
autollaan Italiaan.
Majoituttuamme lähdemme kaupungille . Rotterdam on Helsinkiä
isompi kaupunki, jolle
leimaa-antavinta on Euroopan suurin ja maailman kolmanneksi
suurin satama.
Niinpä lähdemme turistiristeilylle Rotterdamin satamaan,
jonka ällistyttävä suuruus
ja kaupungin persoonallisen näköiset pilvenpiirtäjät
avautuvat eteemme.
Palattuamme leirintäalueelle on sinne ilmestynyt suuri
seurue paikallisia lomanviettäjiä,
jotka alkavat pelata nurmikolla telttamme edessä sählyä.
Minäkin pääsisin mukaan, mutta en halua. Peli päättyy
ikävästi, kun noin 17-vuotias
tyttö jää huutaen ja polveaan pidelleen makaamaan maahan.
Seuraavana aamuna näemme hänet pyörätuolissa polvi
paketissa.
Haluaisimme lähteä ajoissa liikkeelle, sillä matka
Hertogenbosch’iin on pitkä, mutta
leirintäalueen vastaanotto aukeaa vasta yhdeksältä, ja
haluan periaatteesta 20 euroani
takaisin.
Menemme Rotterdamin asemalle aamukahville. Päivästä tulee helteinen, on vaihteeksi
navakka vastatuuli, ja matka osoittautuu käytännössä olevan
olevan lähempänä 100
kilometriä kuin 60 kilometriä. Suunnistuskaan ei onnistu sen
paremmin kuin aikaisempina
päivinä, ja ylimääräistä matkaa tulee.
Lisäksi Arjan pyörän suunnasta alkaa kuulua ikävän sävyistä
naputusta.
Kyseisen ajoneuvon kuljettaja on siihen syytön, sillä ääni
tulee takapyörän suunnasta.
Nyhdämme irti ja heitämme pois yhden turhan näköisen osan,
jota epäilemme
äänen aiheuttajaksi, mutta naputus ei lopu. Epäilen laakereiden olevan hajoamassa,
ja lohdutan äänen hermostuttamaa Arjaa, että kunhan olemme
ajaneet tämän lenkin
näillä raskailla kuormilla, näistä pyöränromuista lähtee
sellainen ääni,
joka saa vuokraamon afrikkalaistaustaisen mekaanikon
purskahtamaan itkuun.
Suurin osa vaihteista on jo tähän mennessä lakannut
toimimasta, mutta on niitä
jäljelläkin , ja pyörät rullaavat kiitettävän kevyesti.
Käy kuitenkin niin, että myöhemmin päivällä Arja on vähällä
törmätä skootteriin,
joutuu tekemään paniikkijarrutuksen, jolloin takapyörän
naputus loppuu !
Viimeiset kilometrit lähestymme kaupunkia taas kiemuraisia
maisemareittejä pitkin,
jossa liikennemerkki varoittaa tiellä palloilevista
lehmistä, hevosista ja koirista.
Lampaista ei varoiteta, vaikka niitä juuri tiellä on paljon,
koska ne ovat lauhkeita kuin
lampaat. Tehtyämme matkaa 9 tuntia helteessä ja
vastatuulessa olemme vihdoin perillä.
Hertogenbosch’issa leirintäalueet ovat kauempana
kaupungista, ja raskaan päivän
jälkeen ansaitsemme hieman ylellisyyttä . Niinpä ajelemme
muutaman kilometrin keskustasta
pohjoiseen 4 tähden hotelliin, peseydymme ja nautimme
illallista hotellin ravintolassa.
Tänään pääsemme ajoissa liikkeelle kohti Utrechtia, joka on
Hollannin neljänneksi
suurin kaupunki. Aamulla taivas on pilvessä , ei ole
vastatuulta, ja suunnistuskin
onnistuu. Hollannissa on paljon losseja , jotka hoitavat
paikallisliikennettä leveiden
jokien yli, ja Waal-joen ylityksessä käytämme tällaista.
Sää muuttuu kuumaksi,
kun aurinko hälventää pilvet keskipäivällä .
Yksi suunnistusongelma tänäänkin ilmenee, kun seuraamamme
pyöräilyreitti on
poikki tietyön takia, eikä mitään opasteita kiertotiestä
ole.
Ystävällismielinen alkuasukas antaa meille vinkin, mihin
suuntaan kannattaa mennä,
ja pääsemme Utrechtiin pian klo 14 jälkeen.
Täälläkään ei ole kunnollista leirintäaluetta. Majoitumme
20-kerroksiseen
NH-hotelliin lähellä rautatieasemaa. Hotellin huoneet ovat
todella tilavia.
Huoneessa on taulutelevisiokin, mutta siinä on se kaikkia
televisioita
kyseisellä viikolla vaivaava vika, että kaikilta kanavilta
tulee Michael Jackson-
juttuja.
Käymme kävelemässä keskustassa. Rautatieaseman ostoskeskus
on Helsingin
Itäkeskuksen kokoluokkaa. Siellä tulee sama tunnelma kuin
joskus painajaisunessa,
kun olet etsimässä uloskäyntiä suuressa sokkeloisessa
rakennuksessa, etkä sitä
ikinä löydä. Tuurilla pääsemme sieltä lopulta ulos ja käymme
katsomassa
Tuomiokirkkoa, jonka torni on Hollannin korkein vanha
rakennelma.
Harmittelen, ettei turisteja päästetä kiipeämään sinne.
Illalla lähdemme uudelleen hotellista kaupungille etsimään
ruokapaikkaa.
Tulemme keskustassa 5 metriä katutasoa alempana
mutkittelevalle kanavalle.
Alhaalla kanavakuilussa on
muutaman metrin levyinen tasanne veden äärellä,
ja se on pitkältä matkalta otettu ulkoilmaravintoloitten
käyttöön.
Hämmästyttävän suuri määrä ihmisiä on tullut ulos syömään
illallista, iloinen
puheensorina täyttää kanavan rannat, vedessä lipuu silloin
tällöin turisteja kuljettava
vene. Olemme kokeneet, että tässä maassa on kovin vaikea
löytää
ruokakauppoja, ja arvelemme sen olevan syynä siihen, että
kaikki ovat lähteneet
ravintolaan syömään.
Mekin laskeudumme rantaan italialaishenkisen ravintolan kohdalla ja nautimme
pasta-aterian.
Lähdemme taas ajoissa liikkeelle. Tänään on pyöräretkemme
viimeinen päivä ja
palaamme Amsterdamiin. Matka edistyy taas hyvin, ajamme
viivasuoraa
tietä kanaalin rantaa kohti pohjoista . Näemme onkimiehet
kanaalin rannalla ja
kanavassa kulkevat laivat. Erottuamme kanaalista
suunnittelemamme reitti katkeaa
taas kerran tietöihin Abcoude-nimisessä paikassa.
Ajelemme jonkin aikaa sinne tänne, kunnes löydämme uuden
reitin.
Pian saavumme jo Amsterdamin esikaupunkeihin , näemme tutun
jalkapalloareenan.
ja tunnemme olevamme melkein kotona.
Ajamme suoraan Amsterdamin rautatieasemalle noutamaan sinne
5 vuorokautta
sitten jättämämme jääkiekkokassin.
Emme saa lokeroa avautumaan
ja joudumme taas turvautumaan henkilökunnan apuun.
Olemme kuulemma maksaneet vain yhden vuorokauden
säilytyksestä (7 euroa),
nyt meiltä vaaditaan 31 euroa lisää ! Siis 38 euroa laukun säilytyksestä yhteensä
!!!
Onkohan joku tässä maassa ahne ?
Sitten menemme ilmoittautumaan Kap-nimiseen hotelliimme,
joka on pieni perheyritys,
ikivanha, kapea ,
todella söpö ja Amsterdamille tyypillinen talo.
Huoneemme on kolmannessa kerroksessa, ei tietenkään hissiä
ja portaat tavattoman
jyrkät ja kapeat. Arjan huumorintajua koettelee
matkatavaroiden hinaaminen sinne,
ja hän onnistuneesti arvelee minun saaneen korvauksen siitä,
etten päässyt
kiipeämään siihen Utrechtin kirkontorniin.
Hotellikansiossa selitettiin , että muinaisina aikoina, kun
rakennus pystytettiin
perheiden asuintaloksi, kiinteistövero määräytyi talon
julkisivun leveyden mukaan.
Siksi talo on niin kapea, ja tilaa säästettiin myös
tekemällä portaista jyrkät ja
kapeat. Edelleen
kansio selitti , että Hollannin kansakunta on välttynyt liikalihavuudelta
saadessaan runsaasti harjoitusta kiivetessään tämän
kaltaisia portaita.
Liikalihavuudelta välttyminenkään ei siis johtunut
ruokakauppojen löytämisen vaikeudesta.
Poikkeuksena yleensä tylsiin hotellikansioihin tämä ei ollut
tylsä.
Se suositteli ruokapaikaksi muuatta pientä ravintolaa lähikadulla,
ja mainitsi myös
muutaman paikan ,
joissa syömistä ei suositellut.
Rautatieaseman seutu: Vihonviimeinen turistirysä, jossa
ruoka ryömii pöytiinne
ilman tarjoilijoiden
apua.
Leidse-aukio: Jos
haluan aterioida sellaiseen hintaan sillä palvelulla, menen mieluummin
syömään anoppini luokse.
Saatoimme vihdoin palauttaa pyörät vuokraamoon, jonka
jälkeen jäimme kahville
turisteja kuhisevalle Dam-aukiolle.
Illalla noudatimme hotellikansion neuvoa ja söimme
Lyonilaista jänismuhennosta
hyvin pienessä lähikadun ravintolassa.
Se oli hyvää. Ehkä alamme katsella Helsingin citykaneja
sillä silmällä.
Kotiinlähtöpäivä. Aamiaisen jälkeen ajamme taksilla
lentokentälle.
Lentokoneessa edellisessä penkkirivissä istuvat Johanna
Lehtinen ja Suvi Selvenius
(os. Myllymäki) , suomalaiset juoksijat, jotka ovat olleet
Hollannissa kilpailemassa.
Paluumatka Suomeen onnistuu hyvin, kotimaassakin on
lämmintä.
Kotiin on aina hyvä palata. Mari on pitänyt paikat
siisteinä.
Kommentit
Lähetä kommentti